Wednesday, November 28, 2007

Sia - Sunday

Yeah, it will be ok
Do nothing today
Give yourself a break
Let your imagination run away

Nyt on ensimmäinen sairauslomapäivä enkä minä osaa olla aloillani. Kuvittelen itseni töihin. Olisin herännyt kuudelta, polkenut lumisen maiseman halki töihin ja lukenut tunnin verran uusimpia aikakausilehtiä. Sitten olisi ollut vuorossa aamupalan valmistus ja sen tarjoileminen heräileville lapsille. Hetken aikaa leikkiä sisällä, sitten ulos kirpeään pakkasaamuun. Olisin joutunut selostamaan ilman kylmyyttä ja villasukkien tarpeellisuutta erikseen kaikille neljälle. Lounaaseen mennessä olisin kuunnellut jo kymmenet itkut ja lohduttanut alakynteen jääneitä. Nyt minä tarjoilisin välipalaa - mandariineja, leipää, jogurttia.

Kaiken tämän sijaan minä istun kotona ja kuuntelen levyä, joka ei kuulu tähän taloon. Se kuuluu niihin satunnaisiin vierailuihin sisareni ja tämän kihlatun kolmiossa, jossa vahdin kissaa. Siihen taloon kuuluvat hämärä, kynttilänvalo, Pelkääjän paikalla sekä ajatusten lakkaamaton virta. Vasta sunnuntaina minulla olisi lupa kuunnella näitä kauniita kappaleita - sunnuntaina ja kaksi viikkoa siitä eteenpäin. Siksi vaihdan levyä ja syvennyn sanoihin, jotka tuovat mieleen lukion prelit ja aggressiivisen bulimian.

Mieleni tekisi jälleen oksentaa. On niin kova nälkä, että tahdon vain syödä. Katseeni hakeutuu jatkuvasti keittiöön ja sormeni koskettelevat ruokaa. Ei enempää, huutaa mieleni. Olen syönyt tänään jo kahdeksansataa ja kymmenen kaloria. Silti tahtoisin ahtaa sisääni pehmeää jäätelöä, kirpeitä salmiakkeja, tuoreita sämpylöitä, jogurttia ja rapeaa mysliä. Mutta en minä saa, en missään nimessä saa.

Oloni on nuutunut, vaikka unilääke antoi viime yönä turvan yhdeksitoista tunniksi.

3 comments:

Jenni said...

En mä oikeen osaa sanoa mitään, vaikka tekis mieli. Voin itsekkin huonosti tällä hetkellä. Koita nyt saikulla vaikka keskittyä johonkin kivaan asiaan/toimintaan mistä oot joskus aiemmin tykännyt? Voisi rentouttaa ja viedä ajatuksia/aikaa pois. Voimia myös syömisiin, mulla on tällä hetkellä samanlaisia ajatuksia niitten kanssa.

Tahra said...

Korjaus: juuri siksi haluat ahtaa sisääsi vaikka mitä, koska olet syönyt VAIN 810 kcal.

Josefin said...

jenny - Aina ei tarvitse elää sanoissa ollakseen läsnä. Kiitos, kun kuitenkin kommentoit. Olen koettanut ulkoilla ja elää omaan tahtiini ilman aikaa. Ehkä tämä tästä. On vain niin outoa olla kotona, kun normaalisti on tehnyt kymmentuntisia päiviä töissä.
Voimia myös sinulle noiden syömisten kanssa.

tahra - Minä tiedän. Olen lukenut ravinto-oppaita enemmän kuin uskoisit. Ja tällä tarkoitan lautasmalliin, täysipainoiseen ruokavalioon ynnä muihin terveellisiin ja tärkeisiin asioihin keskittyviä kirjoja. Mutta tieto yksistään ei riitä parantamaan sairautta.